Heb je overlastklachten en kom je er zelf met de buren niet uit? Dan is buurtbemiddeling vaak een goed idee!
Een goed gesprek
Je gaat samen met de buren samen aan tafel voor een goed gesprek met twee getrainde bemiddelaars. Dit gesprek vindt plaats op neutraal terrein, zoals een wijkhuis of op het kantoor van Ressort Wonen. De onpartijdige bemiddelaars luisteren naar beide buren en helpen bij het gesprek. Zo zoek je samen naar een oplossing voor de last die je van elkaar hebt.
Er zijn ook situaties waarbij buurtbemiddeling niet geschikt is. Denk aan:
• conflicten binnen een familie;
• conflicten met instanties (ongelijkwaardige partijen)
• situaties die onveilig zijn
Woon je in Rozenburg?
Dan kun je je voor buurtbemiddeling aanmelden via de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam (088) 77 76 66.
Woon je in de gemeente Voorne aan Zee?
Dan kun je je voor buurtbemiddeling aanmelden via Lowie Reinders, projectleider Buurtbemiddeling stichting Push via: (06) 81 95 43 14.
Hoe werkt buurtbemiddeling?
- Je legt aan een medewerker van buurtbemiddeling uit wat er aan de hand is. Wat zit je dwars, hoe lang speelt het al, wat heb je met de buren al besproken of geprobeerd?
- Misschien kan je zelf iets doen of past je situatie niet bij buurtbemiddeling? In dit geval bespreekt de medewerker je alternatieven.
- Is buurtbemiddeling een goede optie? Dan zoekt de medewerker naar twee beschikbare buurtbemiddelaars.
- De buurtbemiddelaars bellen je vervolgens op en maken een afspraak voor een gesprek bij je thuis.
- Datzelfde persoonlijke gesprek hebben de buurtbemiddelaars daarna ook met je buren. Ze delen nooit wat met een andere buur is besproken.
- Als alle buren en de buurtbemiddelaars er klaar voor zijn dan volgt er een gesprek met zijn allen op een neutrale plaats.
- Na enkele weken bellen buurtbemiddelaars nog een keer om te vragen hoe het is en hoe het gaat met de gemaakte afspraken.